علل ایجاد سنگ کلیه

۱,۲۶۶ بازديد


سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که مواد معدنی و سایر مواد مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک در ادرار زیاد باشد. کریستال ها به هم می چسبند و یک یا چند سنگ را تشکیل می دهند. دلایل ایجاد سنگ کلیه عبارتند از آنچه می خورید و برخی داروها. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان سابقه سنگ کلیه داشته باشید، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. از این رو می توان با مراجعه به متخصص اورولوژی تشخیص و درمان به موقع انجام داد و از بروز سنگ کلیه نیز جلوگیری کرد. در این مقاله از مجله دکتر دکتر نحوه تشکیل سنگ کلیه را توضیح می دهیم و البته راه های پیشگیری از آن را به اختصار بررسی می کنیم.

علل بیماری کلیوی

گزینه های زیر عواملی هستند که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند. در ادامه تک تک آنها را بررسی می کنیم.

خروجی ادرار کم

یکی از دلایلی که احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد حجم کم ادرار است. حجم کم ادرار می تواند ناشی از کم آبی بدن (از دست دادن مایعات بدن) به دلیل ورزش، فعالیت بدنی یا قرار گرفتن در آب و هوای گرم یا نوشیدن مایعات کمتر باشد. اگر حجم ادرار کم باشد، ادرار غلیظ و تیره می شود.

ادرار غلیظتر به این معنی است که آب کمتری برای حل کردن نمک موجود در ادرار وجود دارد. اما از طرفی با مصرف بیشتر مایعات، نمک موجود در ادرار رقیق می شود. این یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از سنگ کلیه است. بزرگسالان مبتلا به سنگ کلیه باید آب کافی بنوشند تا حداقل 2.5 لیتر (معادل نیم گالن) ادرار در روز تولید شود. برای داشتن این مقدار ادرار، فرد باید حدود 3 لیتر آب بنوشد. اگرچه آب بهترین مایعی است که انسان می تواند بنوشد، اما ضروری نیست و می توان از نوشیدنی های دیگر نیز استفاده کرد و مهم است که آب کافی به بدن داده شود.

رژیم غذایی اشتباه

رژیم غذایی نیز می تواند بر احتمال سنگ کلیه تأثیر بگذارد. یکی از علل شایع تشکیل سنگ کلیه کلسیمی وجود سطوح بالای کلسیم در ادرار است. مقادیر بیش از حد کلسیم در ادرار می تواند ناشی از نحوه کنترل و مدیریت کلسیم در بدن باشد. بنابراین نمی تواند ربطی به میزان کلسیم دریافتی بدن شما داشته باشد. بنابراین، کاهش میزان کلسیم مصرفی در رژیم غذایی به ندرت از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

علاوه بر این، تحقیقات علمی نشان می دهد که کاهش کلسیم در رژیم غذایی می تواند به سلامت استخوان های بدن آسیب برساند و احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد. پزشکان به طور کلی به بیماران توصیه نمی کنند که از مصرف کلسیم برای کاهش کلسیم ادرار خودداری کنند. با این حال، مصرف کلسیم نباید بیش از حد باشد. پزشک به جای کاهش کلسیم در رژیم غذایی، با کاهش دریافت کلسیم، میزان سدیم (نمک) ادرار را کاهش می دهد. نمک زیاد در رژیم غذایی احتمال تشکیل سنگ کلیه کلسیمی را افزایش می دهد. هنگامی که نمک بیش از حد به ادرار وارد می شود، از جذب مجدد کلسیم در ادرار و انتقال به خون جلوگیری می کند. کاهش مصرف نمک در غذا باعث کاهش کلسیم در ادرار و کاهش احتمال تشکیل سنگ کلیه از نوع کلسیمی می شود.

از آنجایی که اگزالات رایج ترین نوع سنگ کلیه است، مصرف غذاهای غنی از اگزالات می تواند شانس تشکیل این نوع سنگ کلیه را افزایش دهد. رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، مرغ و غیره می تواند سطح اسید را در بدن و ادرار افزایش دهد. مقادیر زیاد اسید نیز باعث تشکیل سنگ کلیه اگزالاتی می شود. تجزیه گوشت در اسید سیتریک در بدن همچنین می تواند احتمال سنگ کلیه ناشی از اگزالات کلسیم و اسید سیتریک را افزایش دهد.

نقش مشکلات گوارشی در تشکیل سنگ کلیه

برخی از مشکلات گوارشی که باعث اسهال می شوند (مانند کرون یا کولیت اولسراتیو) یا جراحی (مانند جراحی بای پس معده) می توانند خطر سنگ کلیه اگزالات کلسیمی را افزایش دهند. اسهال باعث از دست دادن حجم زیادی از مایعات بدن و در نتیجه کاهش حجم ادرار نیز می شود. همچنین این امکان وجود دارد که بدن اگزالات اضافی در روده دریافت کند و در نتیجه میزان اگزالات در روده را افزایش دهد. ادرار کم و مقدار زیاد اگزالات موجود در آن می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه اگزالات کلسیمی شود.

چاقی

اضافه وزن نیز خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. بدن یک فرد چاق می تواند سطح اسید در ادرار را تغییر دهد و همچنین (همانطور که در جمله قبل ذکر شد) می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

برخی بیماری ها

برخی بیماری ها احتمال ایجاد سنگ کلیه را افزایش می دهند. رشد غیر طبیعی یک یا چند غده پاراتیروئید که سطح متابولیسم کلسیم را کنترل می کنند، می تواند سطح کلسیم خون و ادرار را افزایش دهد که همچنین منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود. بیماری دیگری مانند «اسیدوز توبولار کلیوی» که در آن اسیدیته بدن افزایش می‌یابد، فسفات کلسیم است که احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. بیماری های نادر و ارثی می توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سنگ کلیه مانند سیستینوری شوند. در این بیماری بازجذب اسیدهای آمینه در ادرار مختل شده و میزان این مواد در ادرار افزایش می یابد. بیماری دیگر «هیپراکسالوری اولیه» است که در آن کبد اگزالات بیش از حد تولید می کند و غلظت اگزالات را در ادرار افزایش می دهد.

داروها

برخی داروها و مکمل های کلسیم و ویتامین C می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. بنابراین، توصیه می شود که پزشک خود را در مورد تمام داروها و مکمل های تغذیه ای که مصرف می کنید، مطلع کنید. برخی داروها و مکمل ها می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. از سوی دیگر، هیچ دارو یا مکملی مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. برخی از داروها می توانند باعث تشکیل سنگ شوند.

آنتی بیوتیک های خاص، از جمله سیپروفلوکساسین و آنتی بیوتیک های سولفا

برخی از داروها برای درمان HIV و ایدز

برخی از دیورتیک ها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. البته برخی از دیورتیک های تیازیدی در واقع به پیشگیری از سنگ کمک می کنند.

سابقه خانوادگی

اگر فردی در خانواده سابقه سنگ کلیه داشته باشد، مانند یکی از والدین یا یکی از بستگان مستقیم خود مانند خواهر یا برادر، قبلاً سنگ کلیه داشته است. احتمال سنگ کلیه بیشتر است.

چه غذاهایی باعث ایجاد سنگ کلیه می شوند؟

چغندر، شکلات، اسفناج، ریواس، چای و اکثر آجیل ها سرشار از اگزالات هستند که می تواند به تشکیل سنگ کلیه کمک کند. اگر سنگ کلیه دارید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند از این غذاها اجتناب کنید یا کمتر از آنها بخورید. به همین ترتیب، نوشیدنی هایی مانند کولای تلخ، شکر مصنوعی و چای شیرین از مهم ترین نوشیدنی هایی هستند که در تشکیل سنگ کلیه نقش دارند. این به این دلیل است که این نوشیدنی ها حاوی فروکتوز یا اسید فسفریک بیشتری هستند که در نهایت به تشکیل سنگ کلیه کمک می کند. رعایت هفت جنبه زیر در رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند:

هیدراته ماندن به پیشگیری از سنگ کلیه کمک می کند.

کلسیم کافی را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید.

مصرف غذاهای غنی از اگزالات را محدود کنید.

مصرف سدیم را کاهش دهید.

پروتئین حیوانی کمتری بخورید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

مکمل های ویتامین C مصرف نکنید.

چگونه از سنگ کلیه پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری کلیوی این است که مطمئن شوید هر روز مقدار زیادی آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. از این رو:

آب بنوشید

از نوشیدن زیاد نوشیدنی ها مانند چای، قهوه خودداری کنید.

آب لیموی تازه را به آب خود اضافه کنید.

از نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

نمک زیاد نخورید.

استرس بگیرید.

سنگ کلیه قابل پیشگیری است!

سنگ کلیه یک شبه ظاهر نمی شود. در واقع، آنها می توانند ماه ها یا حتی سال ها قبل از اینکه به چیزی مشکوک شوید یا علائمی را تجربه کنید، در کلیه های شما تجمع کنند. البته با توجه به علائم می توانید از این بیماری پیشگیری کنید. با این حال، اگر در مورد علائم سنگ کلیه سؤالی دارید یا برای شما تشخیص داده شده است، می توانید با استفاده از سامانه نوبت دهی آنلاین دکتر دکتر در اسرع وقت با بهترین متخصص اورولوژیست وقت بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.